តែងសេចក្ដី (៥)
ប្រធានៈ ទស្សនៈមួយចំនួនយល់ថា
“ទំនាស់រវាងតួអង្គ និងតួអង្គក្នុងស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍ខ្មែរច្រើនកើតឡើង
ដោយសារបញ្ហាស្នេហា”។ ចូរបំភ្លឺ ដោយលើកយកឧទាហរណ៍មកបង្ហាញ។
សេចក្ដីអធិប្បាយ
ទំនាស់មានច្រើនប្រភេទណាស់
ដែលកើតឡើងរវាងមនុស្ស និងមនុស្សគ្នាឯង ទំនាស់រវាងសត្វ និងសត្វគ្នាវា
ទំនាស់រវាងមនុស្ស និងធម្មជាតិជាដើម។ បណ្ដាទំនាស់ ដែលកើតមានឡើងបែបនេះ
សុទ្ធតែមានមូលហេតុដើមជាដរាប។
អាស្រ័យដូចនេះហើយទើបនាំឱ្យស្ដែងចេញជាទស្សនៈយល់ឃើញថា “ទំនាស់រវាងតួអង្គ
និងតួអង្គក្នុងស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍ខ្មែរច្រើនកើតឡើង ដោយសារបញ្ហាស្នេហា”។
តើគេសំអាងទៅលើភស្តុតាងអ្វីខ្លះ
ដែលនាំឱ្យមានការយល់ឃើញបែបនេះ?
ដើម្បីជាស្ពានឈានដល់ការបកស្រាយប្រធានឱ្យបានស៊ីជម្រៅ
និងរលូននោះគប្បីយល់ពាក្យ ទំនាស់មានន័យថាការឈ្លោះប្រកែកគ្នា
ការប្រឈមមុខដាក់គ្នារវាងភាគីម្ខាង និងភាគីម្ខាងទៀត។ ចំណែកឯពាក្យ ស្នេហា
សំដៅទៅលើការស្រឡាញ់ពេញចិត្ត រវាងគូស្នេហ៍ ក្នុងឋានៈជាគូជីវិត ឬមិត្តមួយរយឆ្នាំ។
ដូចនេះមតិប្រធានមានន័យយ៉ាងខ្លីថា ការឈ្លោះប្រកែកគ្នា រវាងតួអង្គ
និងតួអង្គក្នុងស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍ខ្មែរច្រើនតែកើតមកពីក្ដីស្រឡាញ់។
ជាការពិតណាស់
នៅក្នុងអក្សរសិល្ប៍ខ្មែរ
អ្នកនិពន្ធបានលើកយកនូវបញ្ហាទំនាស់របស់មនុស្សមកធ្វើការចោទ និងដោះស្រាយ
ជាពិសេសនោះគឺបញ្ហា
ដែលបណ្ដាលមកពីការទាស់ទែងខ្វែងគំនិតគ្នាទៅលើបញ្ហាក្ដីស្រឡាញ់នេះតែម្ដង។
កាលបើមានជីវិតរស់នៅលើលោកយើងនេះ រមែងមានចំណងស្នេហ៍មិនប្រកាន់ថាជាមនុស្ស ឬជាសត្វទេ
តែងតែស្រឡាញ់គ្នាទៅវិញទៅមករវាងធាតុពីរផ្ទុយគ្នាជាដរាប។
ដើម្បីសម្រេចបំណងប្រាថ្នាដ៏ពិសិដ្ឋនេះបាន ម្នាក់ៗតែងតែខិតខំរិះរកវិធីសាស្ត្រ
ឬប្រើគ្រប់មធ្យោបាយទៅតាមលទ្ធភាពរៀងៗខ្លួន សម្រាប់ប្រឈមមុខនឹងឧបសគ្គនានា ដែលពាក់ព័ន្ធនឹងបំណងប្រាថ្នារបស់ពួកគេ។
បញ្ហាបែបនេះត្រូវបានអ្នកនិពន្ធខ្មែរយកទៅតាក់តែង
ចងក្រងបង្កើតបានជាវណ្ណកម្មអក្សរសិល្ប៍។ ទន្ទឹមនឹងនេះដែរ អ្នកអាន
អ្នកសិក្សាមួយចំនួន តែងយល់ថាបញ្ហាស្នេហានៅក្នុងរឿងភាគច្រើន
ជាប្រភពបង្កឡើងឱ្យមានទំនាស់រវាងតួអង្គ និងតួអង្គ បានជាគេហ៊ានអះអាងបែបនេះ
ដោយសំអាងទៅលើ បទពិសោធន៍នានា ដែលឆ្លងកាត់ការអាននូវស្នាដៃជាច្រើន
ទាំងប្រភេទរឿងព្រេង រឿងទំនើប ក៏ដូចជារឿងបុរាណ។ ជាក់ស្ដែង រឿងរាមកេរ្ដិ៍
ដែលជាស្នាដៃបែបបុរាណ ឋិតក្នុងចលនាអក្សរសិល្ប៍ព្រាហ្មណ៍និយម។
ស្នាដៃនេះបានធ្វើការឆ្លុះបញ្ចាំងពីទំនាស់ ដ៏ធំមួយរវាងមនុស្ស និងអសុរៈ។
ករណីនាងសូបនខា ជាប្អូនស្រីបង្កើតរបស់ក្រុងរាពណ៍រាជាគ្រប់គ្រងនគរលង្កាបុរី
បានកើតមាននូវទំនាស់មួយជាមួយព្រះលក្ម្សណ៍ និងព្រះរាម ដោយសារតែបុរសទាំងពីរ
ធ្វើការបដិសេធសេចក្ដីស្នេហារបស់នាង
ព្រមទាំងបានធ្វើទារុណកម្មសែនព្រៃផ្សៃទៅលើរាងកាយរបស់នាងថែមទៀតផង។
ស្ដែងចេញពីទំនាស់នេះក្រុងរាពណ៍ ជាបងបានធ្វើការសងសឹកតបវិញ ដោយបានបញ្ឆោតចាប់យក
នាងសីតាមហេសីរបស់ព្រះរាម ក្នុងបំណងយកទៅធ្វើជាមហេសីរបស់ខ្លួន។ ស្នេហាខុសបែបបទនេះ
បង្កើតឱ្យមានទំនាស់រវាងព្រះរាម និងក្រុងរាពណ៍ ក៏ដូចជាទំនាស់រវាង នគរព្ធយុធ្យា
និងនគរលង្កា។ ជាលទ្ធផលទ័ពស្វា ទ័ពយក្ស ស្លាប់គរជើងលើគ្នា
ហើយក្រុងលង្កាទាំងមូលត្រូវរលាយដោយសារសង្គ្រាម។ ចំណែកឯស្នាដៃមួយទៀតនោះគឺ
រឿងទុំទាវ ដែលជាស្នាដៃនិពន្ធរបស់ព្រះភិក្ខុ ងួន សោម
ក៏បានបង្ហាញឱ្យឃើញពីបញ្ហាទំនាស់រវាងទុំ និងម្ដាយទាវ ក៏ដូចជាមួយគ្រួសារអរជូន។
ទំនាស់នេះកើតចេញមកតែអំពីទំនាក់ទំនងចំណងស្នេហ៍របស់ទុំ និងទាវ
ដែលបានស្រឡាញ់គ្នាដោយស្មោះស្ម័គ្រ ចង់រួមរស់ជាមួយគ្នាលុះអវសាន្តជីវិតរៀងៗខ្លួន។
ជុំវិញបញ្ហាទំនាស់នេះនាំឱ្យកើតមានទំនាស់ផ្សេងៗជាច្រើនទៀត ដូចជាទំនាស់រវាងទុំ
និងលោកគ្រូចៅអធិការ ទុំជាមួយព្រះរាមាជាដើម។ បើផ្អែកលើរឿងព្រេងប្រជាប្រិយវិញនោះ
គេក៏ឃើញនូវគោលគំនិតដូចគ្នានេះដែរ។ តួយ៉ាងរឿងមាយាស្រ្តី ទំនាស់រវាងបុរសជាប្ដី ជាមួយនាងជាភរិយារបស់បុរសនេះ
បានលបលួចមានសហាយស្មន់ជាមួយបុរសម្នាក់ទៀត។
ព្រឹត្តិការណ៍ដ៏អាក្រក់នេះបានធ្វើឱ្យបុរសជាប្ដីខឹងយ៉ាងខ្លាំង
ហើយបានរិះរកឧបាយកលដើម្បីដោះស្រាយនូវបញ្ហាដ៏អាស្រូវនេះ។ ជាលទ្ធផល
បុរសសហាយត្រូវស្លាប់បាត់បង់ជីវិតដោយសាររលាកទឹកក្ដៅ។
មួយវិញទៀតរឿងអ្នកតាទឹកអ្នកតាភ្នំ គេឃើញមាននូវទំនាស់ដ៏ធំមួយរវាងអ្នកតាទឹក
និងអ្នកតាភ្នំ ពាក់ព័ន្ធនឹងបញ្ហាការចូលស្ដីដណ្ដឹងកូនក្រមុំរបស់តាយាយ។
ជាចុងក្រោយទោះបីខិតខំខ្នះខ្នែងយ៉ាងណាក៏ការតាមផ្ចាញ់
ឈ្នានីសសេចក្ដីសុខសាន្តរបស់អ្នកតាភ្នំ និងភរិយា
ពីសម្នាក់អ្នកតាទឹកពុំអាចទៅរួចបានឡើយ។ បើក្រលេកមើលអក្សរសិល្ប៍បែបប្រលោមលោកវិញ
តាមរយៈរឿងកុលាបប៉ៃលិនរបស់លោកញ៉ុក ថែម បញ្ហាស្នេហារបស់ចៅចិត្រ និងឃុននារី
លោកបាល័ដ្ឋស្រុកសង្កែ និងឃុននារី បានបង្កឱ្យមានទំនាស់មួយរវាងចៅចិត្រ
ជាមួយលោកបាល័ដ្ឋ ឬឃុននារីជាមួយបាល័ដ្ឋ ហើយនៅមានទំនាស់ជាបន្តបន្ទាប់
ដូចជាទំនាស់រវាងលោកហ្លួងរតនសម្បត្តិជាមួយលោកបាល័ដ្ឋ និងមេចោរផាន់ជាដើម។
តាមរយៈទំនាស់នេះគ្រួសារលោកហ្លួងរតនសម្បត្តិស្ទើរវិនាសអន្តរាយ
កុំតែមានអន្តរាគមន៍របស់ចៅចិត្រជួយទាន់។ រីឯរឿងសូផាតរបស់លោករីម គីន
ក៏យ៉ាងដូច្នេះដែរ។ បញ្ហាស្នេហារវាង នាងម៉ានយ៉ាន ចំពោះសូផាត
បង្កជាទំនាស់ផ្លូវចិត្តមួយដែលនាង ម៉ានយ៉ានយល់ច្រឡំ សូផាតជាមួយនាងអ៊ូរី។
ទំនាស់បែបនេះក៏កើតចេញពីបញ្ហាស្នេហាមិនខុសពីស្នាដៃមួយចំនួនខាងលើឡើយ។
សរុបសេចក្ដីមក ការបង្ហាញនូវស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍ខ្មែរ
ទាំងបុរាណ ទាំងសម័យ យើងសង្កេតឃើញ និងអាចជាភស្តុតាងបញ្ជាក់ថាទំនាស់រវាងតួអង្គ
និងតួអង្គពិតជាភាគច្រើនកើតចេញពីបញ្ហាស្នេហាពិតមែន។
ឆ្លងតាមការបកស្រាយរួចមកយើងអាចសន្និដ្ឋានបានថា
ទំនាស់កើតពីបញ្ហាស្នេហាពិតមែន តែពុំមែនមួយរយភាគរយនោះទេ។
ទំនាស់ដែលលើកឡើងពីបញ្ហាស្នេហាក្នុងអក្សរសិល្ប៍ជាល្បិចវិធី
ក្នុងការអប់រំរបស់អ្នកនិពន្ធចំពោះអ្នកអាន អ្នកសិក្សាប៉ុណ្ណោះ។
ក្នុងនាមយើជាអ្នកសិក្សាត្រូវចេះដកស្រង់បទពិសោធន៍ពីក្នុងស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍
ដើម្បីបម្រើការរស់នៅប្រចាំថ្ងៃ និងងាយស្រួលរៀបចំខ្លួននាពេលអនាគត។
No comments:
Post a Comment